Ryczałt ewidencjonowany to jedna z czterech podstawowych form opodatkowania. Przy ryczałcie nie bierzemy pod uwagę poniesionych kosztów, ponieważ podstawą opodatkowania jest przychód - choć są pewne wyjątki. 

Co można odliczyć od przychodu?

W przypadku ryczałtu koszty związane z uzyskaniem przychodu nie są brane pod uwagę. Jest jednak kilka wyjątków, dlatego możemy pozwolić sobie na odliczenie:

  • straty z lat ubiegłych,
  • zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne,
  • wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego (dokonane w roku podatkowym),
  • wydatków na cele rehabilitacyjne (tzw. ulga rehabilitacyjna), 
  • wydatków na internet (tzw. ulga internetowa),
  • darowizny na określone cele.

Jak obliczyć podatek? 

Ryczałt ewidencjonowany jest wyliczany w oparciu o obowiązującą stawkę ryczałtu, odpowiednią do rodzaju prowadzonej działalności, którą można pomniejszyć na etapie liczenia za pomocą składek ZUS. Pozostałe odliczenia możliwe są dopiero przy sporządzaniu zeznania rocznego.