Ryczałt ewidencjonowany to jedna z czterech podstawowych form opodatkowania. Przy ryczałcie nie bierzemy pod uwagę poniesionych kosztów, ponieważ podstawą opodatkowania jest przychód - choć są pewne wyjątki.
Co można odliczyć od przychodu?
W przypadku ryczałtu koszty związane z uzyskaniem przychodu nie są brane pod uwagę. Jest jednak kilka wyjątków, dlatego możemy pozwolić sobie na odliczenie:
- straty z lat ubiegłych,
- zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne,
- wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego (dokonane w roku podatkowym),
- wydatków na cele rehabilitacyjne (tzw. ulga rehabilitacyjna),
- wydatków na internet (tzw. ulga internetowa),
- darowizny na określone cele.
Jak obliczyć podatek?
Ryczałt ewidencjonowany jest wyliczany w oparciu o obowiązującą stawkę ryczałtu, odpowiednią do rodzaju prowadzonej działalności, którą można pomniejszyć na etapie liczenia za pomocą składek ZUS. Pozostałe odliczenia możliwe są dopiero przy sporządzaniu zeznania rocznego.